Etiketter

söndag 25 december 2011

Ännu en fåtölj

I år firade hela familjen jul hos oss i lägenheten. Trångt och mysigt! När detta var bestämt insåg jag att vi behövde fler sittplatser. Sagt och gjort, två fåtöljer inhandlades på Blocket med tanken att de skulle kläs om. 


Tyget som satt på var egentligen inte fult men slitet och inte riktigt den stil jag ville ha. Dock var stoppningen ganska nygjord vilket kändes bra, vågar inte riktigt ge mig på det än. Hade ingen aning om hur jag skulle göra eftersom stolen inte gick att ta isär på något sätt (så har jag gjort förr). Jag lånade lite böcker med lämpliga titlar på biblioteket som gav goda idéer. Tyget är ett möbeltyg från Stoff & Stil och knapparna är från Strikk. Köpte också en häftpistol, möbelgarn och möbelnålar. Den krökta möbelnålen är ett måste! Bra att ha är även en  skruvmejsel och en tång för att pilla bort de gamla stiften. De gamla tyget är bra att ta bort för att se hur den är klädd, plus att de kan användas som mall. Ett tips är att fota hela tiden för att komma ihåg hur det såg ut. När tyget var borta målade jag ben och armstöd i en svart lackfärg. När man sen kläd stolen kan det vara bra att ha en extra person till hands då tyget måste sträckas ganska mycket för att bli slätt och fint.


Knapparna träs i och fästes på baksidan innan bakstycket sys på. Och så här blev resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar